De publieke omroep doet er goed aan een integraal journalistiek nieuwsplatform te beginnen. Online. Dat is namelijk de droom van de nieuwsconsument, vindt journalist en organisatiesocioloog Floris Alberse.

 

De krachten van alle journalistieke televisie- en radiorubrieken van de publieke omroep worden zo gebundeld. Het biedt de omroepen meer ruimte tot profilering en bespaart hen een hoop geld. Op het nieuwsplatform wordt het laatste nieuws met achtergronden aangeboden via één overzichtelijke website, met smartphone- en tabletapplicatie.

De inhoud van de het nieuwe nieuwsplatform wordt aangeboden in video, foto, geluid en tekst. Het wordt daarmee het grootste en misschien wel betrouwbaarste online nieuwsplatform van Nederland.

 

Het werkt zo: Stel dat EenVandaag onthulling X doet om 18.15 uur in het televisieprogramma, dan biedt de redactie die onthulling een uur eerder al aan bij de nieuwe nieuwssite. Daarmee trekken zij meer kijkers naar hun uitzending. Dat komt doordat meer mensen van de onthulling afweten. Als ‘s avonds Nieuwsuur of PowNews onthulling Y heeft, dan doen zij hetzelfde. Ook die rubrieken krijgen meer kijkers door de bekendheid van het onderwerp. Voordeel nummer één is dus meer kijkers voor de bestaande radio- en televisieprogramma’s.

 

Voordeel nummer twee is voor de nieuwsconsument: die hoeft niet elke dag alle programmawebsites af te surfen op zoek naar iets nieuws, maar vindt het laatste nieuws met achtergronden gewoon op de nieuwe nieuwssite.

 

De enorme potentie van de nieuwssite ligt in de omvang en kwaliteit van de productie van de Hilversumse journalistiek. De bestaande redacties komen dagelijks met doorgaans veel kwalitatief hoogwaardige, betrouwbare informatie. Voor de nieuwsconsument is het een droom om al die informatie op één plaats ontsloten te zien. Zeker als die bereikbaar is via zowel de computer, de tablet-pc, als de mobiele telefoon.

 

De redacties en omroepen zullen door het nieuwsplatform nog meer geprikkeld worden om vanuit hun eigen perspectief en identiteit nieuws te maken. Want met eigen, originele invalshoeken en primeurs heb je snel aandacht op het nieuwe nieuwsplatform.

 

Bij ieder item zal worden vermeld van welk programma en welke omroep dat bericht afkomstig is. Dat biedt de omroepen dus een extra mogelijkheid om zich bij een breed publiek te profileren. Het eigen geluid van de omroepen wordt dus sterker, terwijl hun bereik ook nog eens groeit.

 

Maar er zit nog een mogelijkheid aan dit nieuwsplatform. Het bespaart de omroepen namelijk een hoop geld. De talloze bestaande (vaak vrij onoverzichtelijke, minder goed onderhouden) websites kunnen namelijk van de begroting geschrapt worden.

 

Het nieuwsplatform wordt meer dan alleen een verzamelpunt. De nieuwsconsument wil er namelijk op kunnen vertrouwen dat het laatste nieuws met achtergronden het eerst op het nieuwe nieuwsplatform staat. Natuurlijk in video, geluid, foto en tekst. Daarom zou er een zelfstandige redactie gevormd moeten worden die verantwoordelijk wordt voor de inhoud.

 

De redactie van het nieuwe nieuwsplatform zal zelf teksten schrijven. Immers zijn bijna alle journalistieke producties van de publieke omroep gemaakt voor radio en televisie. Veel daarvan zal op het nieuwsplatform ook in tekst aangeboden moeten worden, om zodoende de nieuwsconsument goed te kunnen bedienen.

 

Bovendien is de dagelijkse nieuwsstroom veel breder dan de berichtgeving van de omroepen zelf. De redactie van het nieuwsplatform zal daarom de persbureaus en de kranten moeten bijhouden om daarover direct te kunnen berichten.

Op de redactie komen niet alleen technici, maar juist ook journalisten te werken. Vanuit hun gevoel voor nieuws en journalistieke kwaliteit maken zij een selectie van het nieuws dat hen aangeboden wordt door de journalistieke programmaredacties.

 

Het platform krijgt dus een eigen en onafhankelijk gezicht dat ontstaat uit de diversiteit van de omroepen. De redactie zou kunnen bestaan uit een afvaardiging van de omroepen en zal daarmee een gewogen balans vinden tussen de uiteenlopende perspectieven op het nieuws.

 

Daarbovenop wordt de redactie uitgerust met een extra troefkaart: een onafhankelijke, journalistiek inhoudelijke hoofdredacteur. De hoofdredacteur treedt vaak op de voorgrond, waardoor het platform bekend wordt bij het grote publiek. Hoe populairder het nieuwsplatform bij gebruikers namelijk is, des te groter het enthousiasme tot medewerking bij de bestaande redacties zal zijn.

 

Sommige dagbladen en ook de politiek zullen wellicht bezwaar maken tegen dit idee. Onder het mom van oneerlijke concurrentie zal men aanvoeren dat de publieke omroep niet te veel op internet mag doen. Dit idee ligt helemaal in lijn met dit argument. De publieke omroep gaat in dit idee namelijk juist mínder op internet doen. Het aantal journalistieke websites wordt immers teruggedrongen tot één enkele.

 

Het nieuwe platform geeft de omroepen een groter publiek en meer profileringsruimte. De nieuwsconsument gaat er zo mogelijk nog meer op vooruit. Het publiek zal namelijk gratis bediend worden van het laatste nieuws met achtergronden, vanuit verschillende maatschappelijke perspectieven, via beeld, geluid en tekst, op de computer, de mobiele telefoon en de nieuwe tablet-pc. Een realistische droom die wacht op verwezenlijking.

 

Zie ook de website van Villamedia.